A mai gyerekek már egészen kicsi korban elkezdenek ismerkedni a digitális médiával. Mi a kulcsa annak, hogy a gyermek okosan, értelmesen tudja használni a számítógépet?
Sem a számítógépre, sem pedig a televízióra nem szabad úgy tekintenünk, mintha az maga az ördög volna. Azonban mindkettőt lehet megfelelően vagy nem éppen megfelelően bevezetni a gyermek életébe.
Mi a kulcsa annak, hogy okosan és értelmesen tudja használni gyermekünk a számítógépet? Leginkább úgy, ha korlátozzuk a képernyő előtt töltött időt. És nem kevésbé fontos az sem, ha az első tapasztalatokat a számítógépről, annak használatáról, a szülő mellett szerzi meg a gyermek. Tartsd szem előtt a szakértők javaslatait:
Várj az első találkozással!
A kilenc hónapnál fiatalabb gyerekek fizikailag sem érettek ahhoz, hogy a számítógép előtt üljenek, és a képernyőt nézzék. A látásuk 6 hónapos korig zavaros, így nem tudnak a képernyőre, a benne látható jelenetekre koncentrálni. A legtöbb gyerek csak akkor tudja élvezni a szeme előtt megjelenő képeket, ha már stabilan, önállóan képes ülni.
Ez a képesség többnyire 6-8 hónapos kor körül alakul ki. A csecsemők figyelmi kapacitása is korlátozott, így nem tudnak arra figyelni, mi zajlik a monitoron. Elég, ha akkor kezded az ismerkedést, amikor a gyerek érdeklődést mutat a számítógép iránt!
A számítógép használatát semmiképp ne erőltesd!
Várd meg, míg valóban érdeklődik a „kütyü” iránt. Nyomogatja a billentyűket? Rángatja az egeret? Kinyitja a cd-romot? Figyeli, hogyan dolgozol a gépen?
Ha nevet, tapsol, akkor valóban érdekli, hát dolgozzatok együtt! Ha nem, akkor halaszd el a dolgot. És semmiképpen ne aggódj amiatt, hogy le fog maradni, és informatikai analfabéta lesz belőle. 1-2 számítástechnika óra a suliban, és máris virtuóz módon fogja kezelni az egeret és a billentyűzetet.
Maradj a gyerek mellett, mintha egy barát, egy nézőtárs vagy „tárlatvezető" volnál. Így segíteni tudsz neki megérteni és megtanulni a dolgokat, éppen úgy, mint amikor egy könyvből olvasol fel.Ez a tevékenység gazdagítja a gyerek szókincsét, fejleszti memóriájáját, és segít abban, hogy rendszeresen együtt tölthessen egy kevés időt apával vagy anyával.
Kétéves korától, amikortól már kérdéseket tesz fel, tudni fogja, hogy ott vagy mellette és megválaszold a kérdéseit. Ez alapvető összetevője annak a folyamatnak, aminek során a gyerek megérti az őt körülvevő világot.
Válassz egészen kicsi gyermekek számára tervezett elfoglaltságokat! A legtöbb játék túl gyors, túl zajos és túl összetett ahhoz, hogy egy nagyon kicsi gyerek képes legyen felfogni és használni azokat. Sőt, akár félelmetesek is lehetnek. Legjobb, ha megkeresed a hároméves kor alatti gyereknek tervezett játékokat.
Ne akard tanítani a gyermeket, csak szórakozzatok!
Szerencsés esetben egy háromévesnél fiatalabb gyerek nem a szigorú, feladatokat adó tanárt fogja látni a számítógépben, hanem egy újabb játékszert, ami a rendelkezésére áll. Semmi értelme annak, hogy betűket taníts neki, esetleg matematikai alapműveleteket.
Viszont léteznek olyan játékok gyerekeknek, melyek a testséma kialakulásában, a matematikai alapkészségekben (kisebb-nagyobb fogalmak stb.) segítik a gyermeked fejlődését.
Akkor marad igazán lelkes a tanulás iránt, ha egy jó mese, egy mondóka vagy dal, esetleg játék kíséretében jut el hozzá az információ.
Korlátozd a képernyő előtt töltött időt!
Az 1-2 éves gyereknek bőven elég napi 30 percet a számítógép előtt tölteni. Az érdeklődését sem igazán lehet hosszabban fenntartani egy adott tevékenység iránt. Ha erőlteted, elmegy a kedve az egésztől.
3-4 éves gyerekkel akár egy órát is tölthetsz a számítógép előtt, ha ő is szeretné, viszont ha elveszíti érdeklődését, ne erőltesd, hagyjátok abba, amikor ő elégnek érzi.
Ha a gyerek túl sok időt tölt el a számítógép előtt, az más, a fejlődés szempontjából fontos tevékenységek kárára megy. Például evés, játék, alvás, mozgás vagy a kortársakkal és szülőkkel együtt töltött idő.
Számítógépezés közben figyelj oda a fáradtság legapróbb jeleire is. Ha a gyerek már nem nézi a képernyőt, fészkelődik, ásítozik vagy sírni kezd, akkor ideje befejezni a tevékenységet.
Válassz a korának megfelelő számítógépes játékokat és programokat!
• A képek legyenek megfelelő méretűek és egyszerűek!
Az 1 év körüli gyerekeknek egy, de legfeljebb három kép szerepeljen egyszerre a képernyőn. Ha a kép túl összetett, például egy utcai jelenet, több szereplővel, apró részletekkel, a kicsi gyerek el fog vesződni a részletekben, és nem szűri le a kép lényegét. A fejlődésben lévő kisgyermek agya képtelen értelmezni az összetett, bonyolult, vicces rajzokat.
De amint gondolkodása és látása fejlődik, fokozatosan bevezetheted a komplexebb rajzolatú képeket, játékokat is. Hároméves kora körül a gyermek kész többszereplős, sok részlettel bíró képek befogadására.
• A játéknak legyen egyszerű a zenéje!
A gyermekek születésüktől fogva örömmel hallgatják az egyszerű dallamvezetésű és ritmusú dalokat, zenéket. Az „Én elmentem a vásárba” kezdetű dal például fejleszti az egyéves gyereket. Megtanul bizonyos mintázatokat, ugyanakkor meg tudja jósolni, hogy mi fog következni.
Egy 18 hónapos gyerek nagyon élvezi a csengő, vagy a furulya hangját, de még az óra ketyegését is. Ebben a korban már valóban reagál a hallott hangra. Viszont a nagyon hangos, kaotikus zenéjű vagy rockzenés aláfestésű dalokat jobb elkerülni, hisz nem ilyen korú gyermeknek való. A ritmus változásai összezavarják vagy akár meg is ijesztik a kicsi gyermekeket.
• Kétéves kor előtt ne nézzetek, hallgassatok meséket számítógépen!
A rövid mesék, történetek kiegészítik azokat a meséket, amiket tőled hall, amiket te olvasol neki. Idővel nézhettek egyre hosszabb meséket, de fontos betartani az apró lépések elvét, fokozatosan kell növelni a mesék hosszát. Eképpen is fejleszteni tudjuk a gyermek figyelmi és memória kapacitását.
Kerüld a kalandosabb, fordulatosabb történetű meséket, hagyd azokat 2-3 éves kor utánra. A kicsi gyerekek nem tudják követni a történet fordulatait, még ijesztő is lehet számukra