2010.10.15 -

NAPI IDÉZETEK A KISGYERMEKRŐL

2011. január 19., szerda

RENDRE TANÍTÁS

6 stratégia, amivel rendre taníthatjuk a gyermeket

A kisgyerek mindent felborít vagy széttör maga körül, a játékok szétszórása az egész házban pedig egyik kedvenc tevékenysége lehet. Hogyan tanítsd meg a rend szeretetére?


tipegő játszik
Bár a szülők számára ez bosszantó lehet, el kell fogadják, hogy ez a gyermek fejlődésének természetes szakasza.


A gyermek, amikor járni tanul, mindent megvizsgál és megtapogat maga körül. Ez azért jó, mert serkenti kreativitását és fantáziáját. De sajnos, a fantázia és az alkotóképesség rendetlenséggel járhat. 

Amikor rendetlenítésről van szó, a kisgyermeket nem kell bíztatni, viszont ugyanez nem mondható el a rendet rakás esetében. Ha azonban megszoktatjuk a gyermeket, hogy játszás után szedje össze holmijait, nemcsak hogy rend lesz a lakásban, de a gyermek egy életre szóló jó szokást sajátít el. 


Az alábbiakban arról olvashatunk, hogyan tanítsuk meg a gyermeknek a rend fontosságát:


1. Időben kezdjük el a tanítást, apró feladatokkal

Amikor azt szeretnénk, hogy a gyermek megtanulja az alapvető jó szokásokat, fontos, hogy időben elkezdjük tanítani. Így van ez a takarítással és a rendrakással is.

18-24 hónapos korától a gyermek besegíthet a mindennapos házimunkába. Ebben a korban még segítségre és ösztönzésre lesz szükségük. 

Apró feladatokkal kezdjük, hogy a gyermek uralja a helyzetet, és tanulja, mit jelent a rend a lakásban.

Kezdjük azzal, hogy rábízzuk a játékok összeszedését a szőnyegről, vagy ölbe vesszük, és úgy segítjük, hogy rendet tegyen a polcain vagy a magasabban lévő játékok között.

2. Mi magunk legyünk a gyermek gondos, ügyes példaképe

szülők mintaképek a gyermek számára. A járni tanuló gyermek mindent a szüleitől tanul, bármilyen ismétlődő viselkedést elsajátít. Ez azt jelenti, hogy mi magunk kell úgy viselkedjünk, ahogy a gyermeket szeretnénk látni. 

Fontos tudnunk, hogy a gyermek példákon keresztül tanul. Valószínű, hogy könnyebben megtanulja a rendrakást, ha először minket lát takarítani.

3. Anya kicsi segítsége

járni tanuló gyermekek mindent együtt szeretnek végezni a családdal, imádnak segíteni. Ettől fontosnak érzik magukat. Használjuk ki ezt az előnyt, amikor tanítjuk a rendre!

Ha a gyermek kiborít valamit, vagy rendetlenít játékai között, magyarázzuk el neki komolyan a rend fontosságát, közben segítsünk neki összeszedni. Bíztatóan beszéljünk hozzá, és dicsérjük meg, hogy bátorságot nyerjen.

Tegyük a rendrakást családi feladattá, így a gyermek is megtanulja, ha a családba tartozik, akkor a rend megőrzésében és a házi ügyekben is kötelességei vannak. A gyermekeket be kell vonni a ház körüli teendőkbe, a gyerekek felelősségre tanítása pedig rendkívül fontos mozzanat a gyermeknevelés szempontjából.

4. Mindennek van egy helye

Győződjünk meg arról, hogy a gyermek tudja, minek hol a helye. Biztosítsunk számára egy szekrényt vagy polcokat a gyerekszobában, ahova elraktározhatja játékait. Csak akkor tud rendet tenni, ha mindennek megvan a helye. 

Ugyanakkor szükség lesz egy polc könyveknek, játékkockáknak, valamint plüssmaciknak. Együtt díszíthetitek a szekrényeket.

5. A takarítás szórakoztató is lehet

Még akkor is, ha sosem voltak művészi adottságaink, képesek vagyunk a rendrakásból szórakoztató tevékenységet varázsolni.

Ha például zenével takarítunk, nemcsak mi magunk leszünk nyugodtabbak és boldogabbak, hanem a gyermek is megtanulhatja, hogy a rendezettség játékos is lehet. Azért énekelnek az óvodában is takarítás közben, mert ez megtanítja a gyermekeket arra, hogy a takarítás szórakoztató is lehet.

A szülők ki kell kössék, hogy semmilyen más tevékenységet nem szabad elkezdeni, amíg a játékok nincsenek összeszedve.

6. Magaviseleti elvárások

3-4 éves kora után a gyermek képes kellene legyen rendet rakni maga után. Bár még szükségük lehet egy kis bíztatásra, ebben a korban már tudniuk kellene, hogy felelősséggel tartoznak saját játékaikért, és vigyázni kell rájuk.

Ha a gyermek nem hajlandó segíteni a takarításban, megvonhatjuk tőle egyik kedvenc tevékenységét, hogy kapcsolatba hozzuk tettei következményeivel. Például, ha nem szedi össze játékait, nem mehet ki a parkba játszani. 

Ebben az esetben a felelősség (takarítás) és a kiváltságok megoszlása között tiszta lesz a kapcsolat a gyermek számára. 

Ha ez mégsem működik, akkor a következő lépés az volna, hogy összecsomagoljuk a gyermek játékait, és közöljük vele, hogy azért vettük el, mert nem tartotta őket rendben, és addig nem adjuk vissza, amíg meg nem tanulja, hogy vigyáznia kell rájuk és mennyire fontos a rendrakás.

Adjunk neki még egy esélyt, de figyelmeztessük, hogy nem viccelünk vele, és ha így sem tanulja meg a rendet, akkor vegyük el pár napra a játékait.


A kisgyerek mindig rendetleníteni fog. A rend megtanulása viszont legalább olyan fontos, mint a tapasztalatszerzés vagy a környezet megismerése. Szülőként fontos, hogy megtanítsuk a gyermeknek, hogyn kell illedelmesen viselkedni. Ha megfogadjuk ezeket a tanácsokat, nemcsak jó szokásra tanítjuk a gyermeket, de még egy kisebb segítségre is szert tehetünk. 
(Forrás: csaladivilag.hu)